יום חמישי, 11 באפריל 2013

שאלת רב: להתחתן עם לא יהודיה בישראל - השלכות חוקיות וזהותיות

ע' שאל: "יש לי חברה לא יהודיה כבר שנה ואני רוצה להתחתן איתה, רציתי לשאול אותך מה ההשלכות מבחינת זכויות במדינת ישראל אם אתחתן עם לא יהודיה נישואין אזרחיים, והאם לדעתך זהות ילדינו תפגע אם היא לא תתגייר (הרי התהליך ארוך ומתיש)".
תשובה: מבחינת זכויות במדינת ישראל – שני אנשים הרשומים כנשואים במרשם האוכלוסין מעמדם אזרחי ולכן מגיעות להם כל הזכויות והחובות של זוג נשוי. לגבי הילדים, צריך להבדיל בין זהותם של הילדים, לבין הרישום שלהם במרשם האוכלוסין.
במרשם האוכלוסין, אם אם הילדים לא יהודיה, גם הילדים יירשמו כ"לא יהודים". אין עם זה שום בעיה מלבד העובדה שלא יוכלו להתחתן באמצעות רשם מומסך מטעם הרבנות, והם יוכלו להתחתן רק בנישואין אזרחיים בחו"ל (כמוכם) על מנת להירשם כנשואים במדינת ישראל.
את הרישום במרשם האוכלוסין יש להבדיל מזהותם התרבותית אותה תוכלו לקבוע כראות עינכם, אם שניכם מגדירים את עצמכם כיהודים, אני מניח שתרצו לחנך גם את ילדיכם כיהודים, זו שאלה של חינוך ולא שאלה של מעמד חוקי או של רישום. הם יהיו אזרחים שווים במדינה ללא שום אפליה.
אפשרות נוספת לחיות כזוג היא כ"ידועים בציבור", גם אני ואשתי חיים כך, למרות ששנינו יהודים כשרים. לידועים בציבור אותן זכויות כמו זוג נשוי וניתן לקבל הכרה בכך מביטוח לאומי על ידי מילוי טופס "שאלון לידועים בציבור"
אם אינכם דתיים, משום סוג: אורתודוכסים, קונסרבטיביים, רפורמים, או כל זרם דתי אחר, אין זה מומלץ להתגייר בגיור דתי, ויחד עם זאת, גם ללא גיור תוכלו לחיות כאזרחים שווי זכויות במדינת ישראל, ללא אפליה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה