יום שלישי, 19 באוקטובר 2010

"ברית הזוגיות לחסרי דת" נכנס לתוקף, האם להגיש בג"צ?

תמונה באדיבות יוליה ואלכס
חוק "ברית הזוגיות לחסרי דת" נכנס לתוקף. (על התרמית בבסיס החוק כבר רשמתי פוסט, אפשר לראות קטעים מדיוני ועדת החוקה בדיון על החוק).
משרד המשפטים מינה רשם למרשם הזוגית: עו"ד יוסי הירשלר. כמו כן, פורסמו טפסי הגשת בקשה לרישום כזוג. אחד הדברים המדהימים שרשומים בתצהיר הזוג, שמצורף לבקשה הוא בסעיף 4: "איש מאתנו אינו יהודי, מוסלמי, דרוזי או בן עדה נוצרית כמשמעותה בסימן 54 לדבר המלך במועצה על ארץ ישראל, 1922- 1947", כלומר, גם אם בני הזוג רואים את עצמם כיהודים, הוא אולי לחם בלבנון או בעזה, היא אולי שירתה בצבא, הם בעצם צריכים להצהיר על עצמם שהם אינם יהודים על מנת לקבל את זכויותיהם.
זוהי זוגיות שמוכרת על ידי מדינת ישראל בלבד ולא תוכר על ידי אף מדינה אחרת בעולם.
חוק שאפילו מציעו, חבר הכנסת דוד רותם אמר בפרוש שהוא אינו טוב.
האם להגיש בג"צ?
האינסטינקט הבסיסי של ארגוני זכויות האדם, ארגוני היהדות הפלוראליסטית, חופש הבחירה בנישואין וארגוני השמאל, הוא להגיש בג"צ נגד חוק מפלה וגרוע שכזה. אין ספק שבג"צ, מתוך עקרון השוויון, צריך לפסול את החוק, או להחזירו לכנסת על מנת להרחיב את תחולתו על כלל האוכלוסייה, כלומר שכל זוג שירצה בכך יוכל להירשם לזוגיות. אך אליה וקוץ בה - אם תורחב תחולת חוק ברית הזוגיות לכולם, יהיה זה דבר גרוע לא פחות, ואולי יותר. משום שגם חוק ברית הזוגיות "הגדול" הוא פגיעה בזכויות והונאה של הציבור.
מדוע לא להגיש בג"צ?
מלכתחילה רצתה מפלגת "ישראל ביתנו" להגיש את חוק ברית הזוגיות השווה לכולם תחת מסווה של חוק נישואין אזרחיים. ואולם, בגלל התנגדות המפלגות החרדיות, התקבלה הפשרה הרקובה של החוק הנוכחי. ההגיון של מציעו, ח"כ דוד רותם היה שזה פותח סדק בחומת האורתודוקסיה, ואז יהיו כאלה שיעשו בשבילו את העבודה, ירוצו לבג"צ ויבקשו מהכנסת להחיל את עקרון השוויון. עדות לכך ניתן למצוא בבלוג של שחר אילן עיתונאי הארץ לשעבר, וסגן יו"ר עמות חידו"ש היום, בו הוא כתב, תחת הכותרת: "החוק שאין שום דבר חיובי לומר עליו", את הדברים הבאים: "רותם העלה עוד אפשרות לגורל החוק שאותה לא חשף אלא הסתפק בניסוח המסתורי "מה ששחר אילן אמר לי לפני הישיבה". הרגשתי חשוב וזה היה כיף, אבל לא הצלחתי להיזכר מה אמרתי לו לפני הישיבה. אחרי הישיבה בקשתי תזכורת. רותם הזכיר לי שאמרתי שברגע שהחוק יעבור כל מי שלא יכלל בו ירוץ לבג"ץ ויבקש להחיל את ברית הזוגיות גם עליו, כי ההגבלה של ברית הזוגיות לחסרי דת בלבד מנוגדת לעקרון השוויון. צודק. אמרתי. השאלה היא אם לבג"ץ הלא כל כך אמיץ של ימינו יהיה אומץ והשאלה היא אם בג"ץ יכול להרשות לעצמו".
מה לעשות?
מי שירצה לשתף פעולה עם תכניתה של "ישראל ביתנו" יגיש בג"צ. אם יש תקדימים לכך שבג"צ הורה לכנסת להרחיב תחולה של חוק בשל היותו לא שיוויוני, או תקדימים דומים. הרי שחוק ברית הזוגיות "הגדול" יעבור, ואז ייקבר הרעיון של חוק נישואין אזרחיים סופית. הרעיון האומר שכל אדם זכאי להינשא לבן זוג לפי בחירתו ללא קשר לעדה הדתית שלו, למינו או למוצאו, כמו בכל מדינה דמוקרטית מתוקנת. אם בעתיד ירצו להעביר חוק כזה הרי יאמרו ל'מלעיזים' - "כבר יש נישואין אזרחיים, זו ברית הזוגיות שליברמן ברוב טובו חנן אותנו"...
החוק "לחסרי דת" הקיים ממילא ישרת מיעוט שבמיעוט. שהרי אין כמעט זוגות ששניהם חסרי דת. ולכן יש לחנך גם את מעט הזוגות האלה לא להשתמש בשירותיו של מרשם הזוגיות, עליהם להעדיף להיות רשומים כנשואים, באמצעות נישואי חו"ל, ולא כ"בני זוג". אסור שיהפכו לחלק ממעמד נחות של זוגות "לא יהודיים", טמאים. "נשוי/אה" הוא סטטוס חוקי ומוכר במדינת ישראל, ובכל העולם.
לכן, לטעמי, אסור להגיש בג"צ. יש להפוך את החוק לאות מתה בספר החוקים. לחכות לקואליציה שבה תהיה האופציה הפוליטית לבטל את החוק המתועב הזה, ולחוקק חוק נישואין אזרחיים ראוי לכל אזרחי מדינת ישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה