 |
| נטלי, ג'ואי ואני לאחר החופה, בזמן המסיבה |
החתונה ה-12 שעשיתי בחו"ל בסוף השבוע האחרון הביאה אותי לספור כמה חתונות ואיפה ערכתי. אז עבור מי שמתעניין, הנה המניין: גרמניה - 3, ספרד - 2, פורטוגל - 2, יוון - 2 (כרתים וסנטוריני), איטליה - 1, שבדיה - 1 ואוקראינה - 1 (לפני המלחמה הנוכחית).
החתונה באיטליה הוזמנה על ידי זוג שראה אותי בחתונה של חברים באיביזה ביוני 2025. כעבור כמה חודשים התחלנו להיפגש בוידאו ולדבר על כל ההיבטים של איך עושים חתונה יהודית, חילונית.. אחד הדברים החשובים, שגם מתבררים כמשמעותיים הוא הלימוד וההכרות עם התרבות העברית ומנהגי החתונה, גם בחתונה הפעם קיבלתי תודות רבות על התהליך המשמעותי שעברו איתי.
אבל מטרת הדיווח הזה היא אחרת - לספר קצת על החוויות מהצד שלי, שלאו דווקא קשורות ישירות לטקס.
בשנים האחרונות לטוס לחתונה, או לטוס בכלל, הפכה למשימה מאתגרת. ראשית היו הסגרים של המגיפה ולהכנס לצינור מעופף סגור, עם אנשים, היה לא רק דבר מפחיד, אלא אפילו מסוכן. לאחר מכן הגיעו המלחמות. חברות תעופה הפסיקו לטוס לישראל. כך שלחתונה בשנה שעברה שנערכה באיביזה, עברתי מסע ייסורים של טיסות ברחבי אירופה עם חברת התעופה היוונית Aegean. בהלוך - מנתב"ג לאחונה, מאתונה לוינה, מוינה לאיביזה ובחזור מאיביזה לפרנקפורט, מפרנקפורט הייתי אמור לטוס לפראג כדי לתפוס טיסה לנתב"ג, אבל כמובן שפספתי את הטיסה והועברתי לטיסה עם אל על ישירות לנתב"ג. שהם כמובן שאל על לא העלו את המזוודה שלי לטיסה ורק אחרי חודש הם החזירו לי אותה.
 |
| הקולוסיאום ואני... | |
הפעם הזוג לא לקח סיכונים ורכש טיסות עם אל על, ישירות לרומא וממנה. אבל הבעיה העיקרית עם אל על שמה שיעצור אותם מלטוס זו רק השבת ולכן הטיסה הלוך הייתה ביום שישי, כאשר החתונה ביום ראשון. שוכנתי במלון ברומא ביום שישי והדבר הראשון שקרה כמובן היה להיות מרומה על ידי נהג מונית איטלקי שלקח אותי למלון. עצתי לכם, אל תסכימו לשלם לפי מונה. אי אפשר לראות את המונה בנסיעה ואי אפשר לראות באיזה תעריף התחילה הנסיעה, המונה בתוך המראה הזמינה רק לנהג. כך שעל נסיעה של פחות מ-30 ק"מ, בערך חצי שעה הוא ביקש שאשלם 85€ (!) כאשר התעריף הרגיל הוא 55€. לאחר דין ודברים הוא הסכים להוריד ל-75€, ללא קבלה...
אם כבר ברומא ויש לי ערב חופשי עשיתי הליכה ישירות למקום שאני מרגיש שיש לי מניות בו - הקולוסיאום. הזדמנות חד פעמית לבקר את המקום שנבנה מכספי בית המקדש השני ועל ידי עבודה של הגולים מיהודה. הגעתי רק בערב והכל היה כבר סגור אז יכולתי לראות את הכל מבחוץ. הקפתי את הקולוסיאום מבחוץ, ראיתי את שער קונסטינוס לידו שמייצג את תחילת הפיכת האימפריה הרומית לנוצרית. ולאחר מכן הלכתי לראות את שער טיטוס, אבל אי אפשר היה להתקרב כמו שאמרתי היה סגור ולא יכולתי לצלם את
תהלוכת הנצחון עם מנורת המקדש. בדרך חזרה עברתי ליד הקירקוס מקסימוס (Circus Maximus או הזירה הגדולה), אצטדיון מרוצי מרכבות ענק שאורכי מעל 600 מטר ורוחבו כ-140 מטר, רק כדי ללמוד מהי המשמעות של "לחם ושעשועים" להמונים, בלב האימפריה הרומית הכבירה. ההשערות שהמקום הכיל עד 300 אלף איש בעמידה. עברתי גם ליד חומת אורליאנוס. |
| כנסיית קהילת סן וינצ'נזו |
למחרת בבוקר, אספה אותי הסעה לטוסקנה, למלון קטן בעיירה לחוף הים הליגורי ויש הטוענים לחוף הים הטירני. עיירה תיירותית מקסימה ומנומנמת - סאן וינצ'נזו. שידועה במרינה שלה ובכך שממנה נשקפים האיים: קורסיקה ואלבה. באחד נולד נפוליאון ואל השני הוגלה. מכיוון שהיה לי גם שם ערב חופשי, סיירתי ברחובות העיירה. טיילתי במרינה הגדולה יחסית, ואפילו נכנסתי לכנסיית הקהילה הקתולית המקומית שבנויה על שרידים רומים עתיקים. הכנסיה שעומדת היום נבנתה ב-1865 ומוקדשת לאח, המסיונר, הקדוש וינסנט (ויצ'נזו). נכנסתי בדיוק בשעת המיסה של שבת. להפתעתי זו הייתה מיסה מוקלטת. אז הלכתי למאפייה בת יותר ממאה שנה ברחוב הראשי של העיירה, הייתה פיצה מצויינת ומשם המשכתי למדרחוב וניסיתי לקנות מתנה לבניי - חולצה של מועדון הכדורגל של ליבורנו (Livorno) מהליגה השלישית האיטלקית. הבן הגדול שלי הפנה את תשומת ליבי שהקבוצה מזוהה עם השמאל הרדיקלי והקומוניזם. זהו אחד ממועדוני הכדורגל המזוהים ביותר פוליטית בעולם, והוא נחשב למעוז הקומוניסטי המרכזי של הכדורגל האיטלקי. אבל בחנות בגדי הספורט היחידה שהייתה במדרחוב המוכרות אמרו שאין, רציתי להגיד שאנחנו במחוז ליבורנו וחבל, אבל האנגלית שלהן לא הייתה ברמת דיבור... כמובן שכמו בכל איטליה יש את מקבצי הנדבות האפריקאים שמסתובבים, דיברתי עם אחד מהם בשפה שלא הבין רק כדי שיניח לי.
המלון שבו לנתי נקרא l'Etrusco (האטרוסקי) שמרמז על העם ששכן באזור טוסקנה שקדם לרומאים. לא ברור מוצאם, אבל הם הושפעו מהתרבות ההלניסטית ובתורם השפיעו על התרבות הרומית. אפילו מצאתי שאחד מהרחובות בעיירה שהיה קרוי על שם ארץ האטרוסקים - אטרוריה. אבל המלון עצמו אכזב כי החדר היה קטן מאד, שירותים קטנים וצפופים, מקרר בחדר שלא עבד, למלון יש מסעדה בשרים ארגנטינאית (?) שנקראת פטגוניה... לא ניסיתי. אבל ארוחת הבוקר הייתה סבירה. |
| הקומדיה האלוהית של דנטה |
החתונה עצמה נערכה בטירת סגלרי (Castello di Segalari) שנבנתה עבור משפחת האצולה דלה ג'רארדסקה (Della Gherardesca) במאה העשירית לערך. משפחה חשובה בטוסקנה שמרחב השפעתה היה באיזור הרפובליקה של פיזה. ואחד מהרוזנים שלה מונצח בקומדיה האלוהית של דנטה. לא לחינם מצאתי עותק באחד החדרים של הטירה. המשפחה המקורית נטשה את הטירה במאה ה-17 לערך ובמאה ה-20 נרכשה למגורים ע"י בני משפחתה מצד האמא של אליאי פורטה (Aliai Forte לבית ריצ'י), אשתו של מלונאי העל הבריטי סר רוקו פורטה (Sir Rocco Forte). הטירה עדיין משמשת כאתר נופש פרטי ואינטימי עבור משפחות פורטה וריצ'י במהלך הקיץ, אך בשאר השנה היא מושכרת כווילת נופש אולטרה-יוקרתית ומשמשת כמתחם יוקרתי לאירועים ולחתונות.
פגשתי בחתונה את הכלה שערכתי לה טקס לפני שנה באיביזה (ספרד). הזוג לו ערכתי את הטקס נכח בחתונה באיביזה וגם קיבל עלי המלצות. הודיתי לה מאד על כך ומסרתי ד"ש למשפחה.
אני חושב שהחתונה עצמה הייתה טובה משום שהמון אנשים ניגשו אלי גם לפני וגם אחרי ודיברו איתי. החמיאו לי מאד על הטקס ויתירה מכך, אמרו לי שאני האדם החשוב ביותר אחרי הכלה והחתן... ניסיתי להסביר להם שתפקידי הוא בסך הכל "לסדר את הקידושין" ולא "לקדש" (כמנהג כהן הדת הקתולי), אבל מי יכול להילחם בתפיסה העממית של מהי חתונה, ועוד באיטליה הקתולית... ניהלתי הרבה שיחות עם המשפחה וחברים על פוליטיקה, תרבות והמצב הגיאו-פוליטי בישראל היום. הרגשתי כמו אפרים קישון שהתלונן על כך שבארץ לא העריכו אותו כמו שהעריכו אותו באירופה, אבל שמחתי להיות שגריר של הטוב בישראל, של היהדות כתרבות והיהדות ההומניסטית באירופה.
 |
| טירת סגלרי וההכנות לחתונה |
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה